torsdag 10 mars 2011

Debatt

Idag har det gått hett till i skolan.
Vi hade eldiga debatter och jag kände vid vissa tillfällen att ilskan bubblade inom mig..
Fick höra att "om man mår dåligt psykiskt så kan man inte ta hand om någon annan på ett bra sätt".. Då tände jag till och höjde rösten!
Jag har mått dåligt länge, jag har under denna tid enbart arbetat med människor på ett eller annat sätt och har nästan bara fått beröm och bra kritik.
De äldre har avgudat mig, barnen har tytt sig till mig och personalen har varit supernöjd med mig och mina insatser.
Så ingen kan komma o säga till mig att man inte kan ta hand om någon om man själv mår dåligt!
Sen är det självklart att det finns undantag, att det finns de som inte kan lämna det hemma när de är på jobbet.. Att just det att de mår dåligt själva går ut över jobbet, då är det bättre att de stannar hemma och även går o pratar med någon terapeut eller så.

Det var speciellt en kvinna jag argumenterade mycket med, det slutade med att läraren tog oss åt sidan o undrade om vi hade något vi ville prata om.. Haha.. Men vi sa det att detta är ju bara under själva diskussionen, annars umgås vi ju o är vänner..
Vi är 3-4 stycken i klassen som är mer delaktiga i debatter o så och med 3 starka viljor så blir det lätt krockar.
Men sitter alla och håller med varandra så blir det ju ingen debatt, så enkelt är det.

Men dagen flöt på ändå och vi hade en bra redovisning av vårat arbete och fick mycket beröm för den och för hur vi var mot varandra under presentationen.
2 av tjejerna har svårt för svenskan och då när de redovisade sina delar så satt jag där och stöttade undertiden just ifall de skulle tappa orden eller vara osäkra på uttal. Men det var inte många gånger jag fick "rycka in", de var jätteduktiga.
Det fick jag beröm från läraren av och det kändes skönt, hon och kvinnan jag debatterade med tyckte att vi var gulliga mot varandra.
Jag sa det att det är ju självklart för mig att hjälpa till, jag vet hur det känns att känna sig utanför och inte hänga med..

Sedan sista timman var det mest flum, haha.. Vi satt några stycken och pratade, 3 av oss pratade teckenspråk samtidigt som de pratade "vanligt" (Kom inte på något bättre ord där..), och teckenspråk är något jag vill ta upp igen så då pratade vi lite om det.
Jag läste ju teckenspråk på gymnasiet men känner att jag vill friska upp minnet och jag märker nu att det ligger där i hjärnan någonstans :)

Efter skolan gick jag ner på stan o handlade mat och lämnade in brev till Försäkringskassan ang aktivitetsstöd o så åt mig o en klasskompis. Jag skulle ju ändå ner på stan så självklart erbjöd jag mig att ta med hennes brev oxå.

Nu är jag hemma, slappar framför TVn, imorgon är jag ledig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar